Prosedyreregler ved SDA ØND Generalforsamling 2015

ØNDs styre har i vedtak av 01.03.2015 gått inn for å bruke de samme prosedyreregler som ble brukt i 2010 av ØND og DNU.

 1. DELEGERTE – RETT TIL TALE, FORSLAG OG STEMMERETT

 1.1 HVEM ER DELEGERT? – se vedtektene.

1.2 TIL STEDE PÅ FORHANDLINGSMØTENE: Delegerte bør være på alle forhandlingsmøtene.

1.3 SUPPLEANT: En suppleant som trer inn i stedet for en delegert, må overta delegatbevis fra den som melder avbud. Ved registrering i generalforsamlingen må det kunne framlegges en bekreftelse fra sendende enhet om at suppleanten tar den delegertes plass. Etter registrering i generalforsamlingen kan ikke den opprinnelige delegerte komme tilbake og gjøre krav på delegatplassen.

1.4 TALE OG STEMMERETT: Bare delegerte har tale- og stemmerett i generalforsamlingen.

1.5 BEGRENSET TALERETT: Relevant fagpersonell eller andre spesielt inviterte personer som ikke er delegert, kan inviteres til å komme med innlegg i avgrensede deler av generalforsamlingen. Ordstyrer må klarere dette med generalforsamlingen før vedkommende gis anledning til å tale.

1.6 RETT TIL Å FRAMSETTE FORSLAG: Under selve generalforsamlingen er det bare delegerte som har rett til å framsette forslag for generalforsamlingen og dens nemnder.

1.7 FORSLAG TIL KOMITEER I FORKANT AV GENERALFORSAMLINGEN: Både delegerte og andre SDA medlemmer kan komme med uttalelser og forslag til komiteer/nemnder som jobber i forkant av generalforsamlingen.

2. MØTELEDELSE

2.1 ORDSTYRER/MØTELEDER: Leder i union/distrikt evt. nestleder er ordstyrer inntil generalforsamlingen har valgt ordstyrer blant de delegerte. Styret eller leder legger fram forslag til ordstyrer.

2.2 UPARTISK LEDELSE: Ordstyreren skal være upartisk, sette opp talerliste og administrere avstemningene.

2.3 RÅDGIVER/PARLAMENTARIKER: Leder/ordstyrer kan foreslå at en eller to av de delegerte utpekes til rådgiver/parlamentariker. Rådgiveren brukes som en ressurs i forbindelse med forståelse av vedtekter og prosedyreregler.

2.4 INNLEGG TIL SAKEN: Debattinnleggene skal være korte og til saken. (Se pkt 2.7 – max 4 minutter.) Repetisjon av hva andre har sagt eller repetisjon av egne innlegg fordi man blir motsagt, er unødvendig. Det er ordstyrerens plikt å gi beskjed dersom han/hun mener at en taler ikke holder seg til saken.

2.5 REPLIKK: Ber noen om å få replikk, får han/hun ordet før neste taler. Replikk kan ikke benyttes til å komme med innlegg, men for å gi avklarende opplysninger, rette på åpenbare feil eller komme med avklarende spørsmål til den som utløste replikken. Det kan makismalt gis inntil to replikker for hvert innlegg. Replikkene skal være maksimalt 1 minutt eller annen tidslengde som generalforsamlingen vedtar.

2.6 FORRETNINGSORDEN: Ber noen om ordet til forretningsorden, får han/hun ordet før neste taler. Slike innlegg skal ikke gå inn på sakens realiteter, men vil typisk være forslag om at det settes strek, at man går til votering, at det innføres begrenset taletid o. l. Får et slikt forslag støtte skal det straks settes under votering.

2.7 BEGRENSET TALETID: Som utgangspunkt settes taletiden til 2 minutter for innlegg inntil annet evt. blir vedtatt. Det kan framsettes forslag om å oppheve denne begrensningen eller at taletiden begrenses til en annen lengde. Talerne varsles når det er 30 sekunder igjen av tiden evt. holdes oppdatert om resttaletid på skjerm. Når tiden er ute, plikter ordstyreren å avbryte. Saksframlegger i aktuell sak begrenses ikke av et slikt vedtak.

2.8 STREK: Møteleder eller annen delegert kan fremme forslag om strek når en sak synes tilstrekkelig belyst. “Strek” betyr at det settes sluttstrek på talerlisten, og flere kan ikke inntegnes på talerlisten. Et forslag om strek skal straks settes under votering. Ordstyrer kan foreslå at strek settes umiddelbart eller at siste anledning til å bli registrert på talerlisten blir under neste talers innlegg.

3. FORSLAG, ENDRINGSFORSLAG, INNVENDINGER MOT FORSLAG

3.1 SKRIFTLIG/VISNING PÅ LERRET: Forslag til generalforsamlingen fra de ulike nemndene skal leveres ut skriftlig evt. vises på lerret.

3.2 ENDRINGSFORSLAG: Endringsforslag/tilleggsforslag til forslag fra nemndene leveres skriftlig til ordstyreren. Dette gjelder for forslag fra alle nemnder unntatt valgnemnden der det leveres til nemndens leder.

3.3 STØTTE FOR FORSLAG: Alle forslag fra enkeltpersoner må ha støtte i forsamlingen før de tas opp til behandling. Dersom en delegert har satt fram et forslag kan han også trekke det tilbake selv om andre har støttet det.

3.4 VESENTLIGE ENDRINGER – TILBAKE TIL NEMNDEN: Dersom delegerte foreslår vesentlige endringer i forslag fra nemndene (bortsett fra valgnemnden), kan generalforsamlingens ordstyrer velge å la forslaget gå tilbake til nemnden til fornyet behandling.

3.5 FORHÅNDSUTSENDT FORSLAG FRA VALGNEMNDEN: Et forslag fra valgnemnden kan stemmes over i det forhandlingsmøtet rapporten blir lagt fram under følgende forutsetninger:

  1. Valgnemndens forslag er sendt ut til de delegerte seneste med sakspapirene.
  2. I utsendelsen gis det en orientering om hvordan en kan melde innsigelser skriftlig eller muntlig.
  3. Alternativt til pkt b kan det annonseres når valgnemnden vil være å treffe i forbindelse med generalforsamlingen, forut for avstemningstidspunktet.

 3.6 NYTT FORSLAG FRA VALGNEMNDEN: Dersom valgnemnden legger fram et ikke publisert forslag, kan det ikke stemmes over et slikt forslag i samme forhandlingsmøte som det blir lagt fram. Er det tidsnød slik at saken ikke kan utstå til neste forhandlingsmøte, kan ordstyreren heve møtet og fortsette etter ett kvarters pause. I pausen skal valgnemnden være tilgjengelig slik at delegerte kan legge fram eventuelle synspunkter for nemnden.

3.7 ALLE NOMINASJONER GJØRES AV VALGNEMNDEN: Alle nominasjoner for valgte posisjoner eller medlemmer til styret skal gjøres av valgnemnden. Dette utelukker nominasjoner fra gulvet eller av andre grupper eller personer.

3.8 KUN ETT NAVN FOR HVER POSISJON: Bare ett navn skal presenteres for valg av valgnemnden for hver posisjon som skal fylles.

4. VOTERING I GENERALFORSAMLINGEN

4.1 ANTALL DELEGERTE TIL STEDE: For at generalforsamlingen skal være beslutningsdyktig stiller vedtektene krav til antall delegerte til stede. Spesielt er dette viktig ved åpningen av generalforsamlingen og ved en evt. forlengelse av generalforsamlingen. (Vedtektene for NND – § 14.3 – inneholder spesielle krav til hvor mange som må være til stede ved personvalg.)

4.2 FLERTALLSKRAV: Det forslaget(alternativet) som ved avstemning får mer enn halvdelen av de avgitte stemmer er vedtatt. For enkelte sakstyper stiller vedtektene spesielle krav til flertall (2/3 eller 3/4). Blanke og forkastede stemmer teller ikke med i grunnlaget ved beregning av flertallet.

4.3 STEMMETEGN: Delegerte må være personlig til stede og bruke tildelt stemmetegn ved avstemninger.

4.4 SKRIFTLIG: Voteringen i generalforsamlingen foregår skriftlig dersom minst ti (10) delegerte går inn for det. Ved avstemning på enkeltpersoner kreves skriftlig avstemning.

4.5 REKKEFØLGE: De ulike forslag som måtte komme i en sak tas opp til behandling/votering etter følgende prioritering:

  1. Forslag om å avvise hele saken.
  2. Forslag om utsettelse.
  3. Forslag om henvisning til et styre eller en nemnd.
  4. Endringsforslag/ tilleggsforslag
  5. Ved flere alternative forslag tas det mest ytterliggående forslaget først.
  6. Hovedforslaget i sin helhet inkludert vedtatte endrings/ tilleggsforslag

Ordstyreren gjør rede for voteringsrekkefølgen før de delegerte skal stemme.

4.6 FRAMLEGGING AV VALGNEMNDENS RAPPORT: Når valgnemnden rapporterer og det stemmes over denne rapporten, bør alle andre nemnder være tilbake i salen så generalforsamlingen kan være så fulltallig som mulig under avstemningen.

5. NEMNDENE OG OPPLØSNING AV NEMNDER

5.1 HVEM KAN SITTE I EN NEMND?:

  1. Alle medlemmer i en nemnd må være regulære medlemmer av en SDA menighet i det aktuelle område som generalforsamlingen dekker eller ex officio delegerte til generalforsamlingen.
  2. Alle medlemmene i en nemnd må velges blant de delegerte til generalforsamlingen, med unntak av stående nemnder utpekt etter vedtak i tidligere generalforsamling, med funksjonstid i perioden mellom to generalforsamlinger.
  3. Embetspersoner, avdelingsledere og ansatte ved organisasjonens kontor bør av habilitetsgrunner ikke velges inn i valgnemnden.

5.2 BESLUTNINGSDYKTIG: Minst 2/3 av medlemmene i en nemnd må være til stede for at nemnden skal være beslutningsdyktig.

5.3 HABILITET: Nemndmedlem må ikke delta i behandlingen eller avgjørelsen av noe spørsmål som har slik særlig betydning for ham selv eller nærstående at han må anses for å ha en fremtredende personlig eller økonomisk særinteresse i saken.

Ved mulig inhabilitet fratrer nemndmedlemmet mens spørsmålet om inhabilitet behandles, før selve saken tas opp til behandling. Dette avgjøres av resten av nemnden. Vurdering av habilitet kan framsettes av personen selv eller et av nemndens øvrige medlemmer. Dersom nemnden avgjør at det foreligger inhabilitet, fratrer nemndmedlemmet under hele behandlingen av saken. En person kan selv velge å fratre av habilitetsgrunner. Nemnden trenger da ikke å behandle dette forholdet. Ved personvalg vil følgende forhold medføre inhabilitet: direkte opp- og nedadgående linje i familien, samt søsken og ektefelle.

5.4 TAUSHETSPLIKT: Medlemmer av en nemnd har taushetsplikt vedrørende personømfintlige opplysninger. Nemnden kan også bli enig om å taushetsbelegge andre opplysninger.

5.5 OPPLØSING AV NEMND: Dersom en nemnd gjentatte ganger fremmer forslag som flertallet i generalforsamlingen ikke kan gi sin tilslutning til, kan en delegert fremme forslag om at nemnden skal oppløses og erstattes med en ny.

5.6 GENERALFORSAMLINGEN VEDTAR OPPLØSING:

  1. Dersom det mens generalforsamlingen avholdes framsettes forslag i generalforsamlingen om oppløsning av en nemnd, eller at et flertall i en nemnd går inn for at nemnden bør nedlegges, avgjøres dette i generalforsamlingen. Nemnden kan da oppløses med absolutt flertall i generalforsamlingen.
  2. Dersom et flertall i en nemnd går inn for at nemnden bør nedlegges før en generalforsamling har åpnet, må innstillingsnemnden utpeke en ny nemnd.

5.7 INNSTILLINGSNEMNDEN LEGGER FRAM FORSLAG TIL/UTPEKER NY NEMND: Blir en nemnd oppløst, skal innstillingsnemnden komme sammen og utarbeide et nytt forslag til / utpeke ny nemnd i tråd med vedtektene. Med mindre generalforsamlingen har gitt innstillingsnemnden andre retningslinjer, er alle medlemmer i en nemnd som er blitt oppløst i prinsippet valgbare til en ny nemnd.

5.8 KUNNGJØRING AV VALGNEMNDENS RAPPORT: Valgnemnden skal kunngjøre resultatet av sitt arbeid så snart det er praktisk mulig. Om nødvendig kunngjøres en delrapport hvor alle avklarte stillinger inkluderes.


Scroll to Top