Bor Gud i synderens hjerte?

Verden og Guds Ånd

[Jesus sier]: … jeg vil be min Far, og han skal gi dere en annen talsmann, som skal være hos dere for alltid: sannhetens Ånd, som verden ikke kan ta imot. For verden ser ham ikke og kjenner ham ikke. Men dere kjenner ham, for han blir hos dere og skal være i dere. Jeg lar dere ikke bli igjen som foreldreløse barn. Jeg kommer til dere. Snart ser ikke verden meg lenger. Men dere skal se meg, for jeg lever, og dere skal også leve.

Joh 14:16-19 B11

Hva kan vi konkludere ut fra denne teksten? 

  • Jesu kommer til troendes hjerter ved sin Ånd
  • Verden kan ikke ta imot Ånden eller se Jesus med åndelige øyne.

Hvem er “verden”? Dette ordet bruker det nye testamentet ofte for å beskrive flertallet her på jorden som har avvist Guds Ånd og ligger i det onde.

Vi vet at vi er av Gud, og at hele verden ligger i det onde.

1Jo 5:19 B11

Elsk ikke verden, heller ikke det som er i verden! Den som elsker verden, har ikke kjærligheten til Far i seg. For alt som er i verden – kroppens begjær, øynenes begjær og skrytet av alt en eier – det er ikke av Far, men av verden. For verden går til grunne med alt sitt begjær, men den som gjør Guds vilje, består til evig tid.

1Jo 2:15-17 B11

I det siste verset sier Bibelen klart at den som “elsker verden”, har ikke kjærlighet til Gud Faderen. Har han likevel fått Guds Ånd?

Vi har jo allerede sett dette prinsippet i Joh. 14:16-19. De som elsker “kroppens begjær, øynenes begjær og skrytet av alt en eier”, de som representerer denne “verden” (1.Joh. 2:15-17), kan ikke få Guds Ånd (Joh. 14:16-19). To grupper mennesker. De som har tatt imot Ånden og de som ikke har tatt den imot. Guds barn og “verdens” barn.

Dessuten, når Jesus ved sin Ånd kommer i hjertet, skjer det alltid en forvandling.

Forvandling og Guds Ånd

… jeg er korsfestet med Kristus; jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg.

Gal 2:19-20 B11

Kristus levde i Paulus ved sin Ånd (cf. Joh. 14:16-19). Konsekvensen av dette ble korsfestelse av gamle vaner.

Jesus advarte sine etterfølgere om denne korsfestelsen:

Om noen vil følge etter meg, må han fornekte seg selv og ta sitt kors opp og følge meg.

Mat 16:24 B11

Hvordan reagerer “verden” på avgjørelsen om å ta opp korset, og bli korsfestet sammen med Kristus? “Verden” kunne ikke “se” Kristus åndelig (Joh. 14:16-19). “Verden” kan ikke “kjenne” Guds barn heller:

Vi får kalles Guds barn, ja, vi er det! Verden kjenner oss ikke, fordi den ikke kjenner ham [Kristus].

1Jo 3:1 B11

Ellen White profetiske uttalelser og Guds Ånd i synderens hjerte

Ellen White bekrefter disse Bibelske konklusjonene.

Disse sitatene er i særlig grad viktig for oss å huske på. Det kommer en krise som panteistiske idéer skaper blant Syvendedags Adventister. Den enkle og tydelige setningen hennes, som kommer opp flere ganger i hennes skrifter –

Kristus bor ikke i synderens hjerte

Ellen White, se konkrete sitatene nedenfor

– avslører den ødeleggende innflytelsen panteismen kan skape.

La oss lese noen få av disse sitatene.

Engelsk: In Living Temple the assertion is made that God is in the flower, in the leaf, in the sinner. But God does not live in the sinner. The Word declares that He abides only in the hearts of those who love Him and do righteousness. God does not abide in the heart of the sinner; it is the enemy who abides there

{Ms46-1904.13}

Norsk: I Living Temple bok er det påstått at Gud er i blomsten, i bladet, i synderen. Men Gud lever ikke i synderen. Ordet erklærer at bare han holder seg til i hjertene til dem som elsker ham og gjør rettferdighet. Gud bor ikke i synderens hjerte; det er fienden som bor der.

{Ms46-1904.13}

I tråd med Bibelen, understreker hun også at Kristus i hjertet innebærer forvandling:

Engelsk: The Spirit changes the heart of stone to the heart of flesh. And by partaking of the Word of God, eating the flesh and drinking the blood of His Son, Christians obtain an experience that is after the divine similitude. When Christ abides in the heart by faith, the Christian is the temple of God. Christ does not abide in the heart of the sinner, but hearts that are susceptible to the influences of heaven’s instrumentalities, and have been sanctified by obedience to the truth, are representatives of His righteousness. {Lt53-1904.20}

The light that shines forth from the lives of such ones testifies to their humility. Self is hidden from view, and Christ is revealed by good works. Heaven recognizes the fulfilment of the promise, “I will make a man more precious than fine gold, even a man than the golden wedge of Ophir.” [Isaiah 13:12] “Now are we the sons of God, and it doth not yet appear what we shall be, but we know that when He shall appear, we shall be like Him; for we shall see Him as He is.” [1 John 3:2] Then those whose lives have been hidden with Christ, those who on this earth have fought the good fight of faith, will shine forth with the Redeemer’s glory in the kingdom of God. {Lt53-1904.21}

Their glory in the world to come is the result of their self-denial and sacrifice in this life. Here they obeyed the word, “If any man will come after Me, let him deny himself, and take up his cross, and follow Me.” [Matthew 16:24] “So shall he be My disciple.” [See John 15:8] {Lt53-1904.22}

“The world knoweth us not because it knew Him not.” [1 John 3:1] To cherish Christian principles means to develop Christian character. The world hates the characteristics that make men and women Christians. Did genuine religion please them, they would be pleased with those who in sincerity follow the Saviour. But they condemn and persecute those who comply with the invitation, “Take My yoke upon you, and learn of Me; for I am meek and lowly in heart, and ye shall find rest unto your souls. For My yoke is easy, and My burden is light.” [Matthew 11:29, 30] The worldling does not enjoy looking upon the exemplification of Christian character. The life of the one who is constantly learning of Christ does not please him. {Lt53-1904.23}

{Lt53-1904.20,22,23}

Gud bor ikke i synderens hjerte

Derfor konkluderer vi med at Gud ikke bor i synderens hjerte.

Men! det er aldri for sent å invitere ham til dette hjertet! Ydmyke oss og omvende oss.

Så sier han som er høy og opphøyd, han som troner evig, Den hellige er hans navn: I det høye og hellige bor jeg og hos den som er knust og nedbøyd i ånden. Jeg vil gi ånden liv hos dem som er bøyd ned, gi hjertet liv hos dem som er knust.

Isa 57:15 B11

Gud elsker oss så høyt, at han respekterer vårt valg. Om noen dessverre insisterer på at Guds Ånd må forlate dem:

For Israel er trassig som en trassig ku (B11).
Vil Herren da la dem beite som lam på vide marker? (NBK).
Efraim er bundet til gudebilder, la ham være! Når drikkingen deres er over, horer de videre. De elsker vilt. Skam er skjoldene hennes.

Hos 4:16-18 B11, NBK

Guds Ånd enten bor i oss, eller forlater oss. Begge disse kan ikke skje samtidig. Må Guds Ånd aldri forlate oss, er min bønn.

Menigheten og Guds Ånd

Gjelder dette noen fremmede? Nei, det gjelder hvert medlem i Guds menighet. Det gjelder meg like mye som deg. Guds Ord vitner om at ofte står Jesus og hans Ånd utenfor dørene til våre hjerter.

Jeg [Jesus] refser og irettesetter alle dem jeg har kjær. La det bli alvor og vend om! Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med ham og han med meg.

Åp. 3:19-20 B11

Jesus har oss kjær! Men det kan godt hende at han likevel står utenfor for hjertets dører. Kan godt hende at jeg og du trenger en forvandlig av karakter.

Engelsk: But few in our churches are true Christians. But few are bright and shining lights amid the moral darkness of this world. https://egwwritings.org/?ref=en_18MR.39.3&para=53.206

{18MR.39.3; para: 53.206}

Norsk: Men få i menighetene våre er sanne kristne. Bare noen få er skinnende lys midt i det moralske mørket av denne verden. https://egwwritings.org/?ref=en_18MR.39.3&para=53.206

{18MR.39.3; para: 53.206}

Min venn, Gud blir aldri samboer med våre egoistiske idéer, med synd i våre hjerter. Guds barn blir derfor forvandlet av Ånden som bor i deres hjerter. De blir verdens lys.

Men også Gud barn kan glemme Jesus. Da forlater Ånden hjertet. Når det skjer, gir ikke Guds Ånd oss opp med det samme. Oftest står han for døren og banker. At Guds Ånd ledet deg og meg i går, er ingen garanti på at han fortsatt leder oss i dag.

Ransak dere selv om dere er i troen. Prøv dere selv! Eller merker dere ikke at Jesus Kristus er i dere? Består dere kanskje ikke prøven?

2Co 13:5 B11

Det siste var skrevet til menigheten. Er Jesus Kristus ved sin Ånd i deg og meg?

Derfor er det vårt ansvar å gi Ham tillatelse å ransake hjertene våre, og gi oss et bevis på at vi fortsatt er i troen I DAG. Om han fortsatt er i hjertet. Hvis ikke, så er det bare å vende om I DAG.

Ånden selv vitner sammen med vår ånd om at vi er Guds barn.

Rom 8:16 B11

Det bør vi gjøre hver dag inntil han kommer for andre gang til vår jord i herlighet.

Være vokne.

Må Gud være i deg og meg hver dag.

Amen.

Please follow and like us:

Comments (2)

  • Johan Fredrik Hansen17.01.20 at 17:49 Svar

    Hva med skriftsteder som dette: Jesus døde for oss da vi enda var syndere

    • Sergey Panfilov17.01.20 at 17:57 Svar

      Takk for din kommentar.
      Du tenker nok på dette verset: “Mens vi ennå var svake, døde Kristus for ugudelige da tiden var inne. (Rom 5:6 B11)
      Det stemmer. Jesus døde for alle, både rettferdige og urettferdige (Mat. 5:45). Slik får ALLE mulighet til frelse.
      Bruker ALLE denne muligheten? Det hadde vært greit. Men Jesus sa:
      “Men trang er den porten og smal er den veien som fører til livet, og få er de som finner den. (Mat 7:14 B11)”

Leave a reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Scroll to Top