Den Hellige Ånd hadde inspirert Apostel Paulus og han skrev brevet til Galaterne i årene fra 54-58 etter Kristus.
Men flere år senere i årene 62-64 i Roma skrev apostelen en presisering til dette verset.
Ordet PRESISERING passer perfekt for å beskrive dette avsnittet, fordi apostelen skrev nesten akkurat de samme setningene han hadde brukt i Gal. 3:26-28, men var mye mer konkret om kjønnsrollene.
Hvorfor skrev apostel Paulus denne presiseringen? Har noen gang på gang spurt ham det samme spørsmålet vi stiller oss i våre dager også?
Brevet til Kolosserne 3:11 – 4:1:
11 [Teksten fra Gal. 3:26-28 er gjentatt, men “ikke mann og kvinne”setningen er utelatt:] Her er ikke greker eller jøde, omskåret eller uomskåret, barbar, skyter, slave eller fri. Nei, Kristus er alt og i alle.
12 Dere er Guds utvalgte, helliget og elsket av ham. Kle dere derfor i inderlig medfølelse og vær gode, milde, ydmyke og tålmodige,
13 så dere bærer over med hverandre og tilgir hverandre hvis den ene har noe å bebreide den andre. Som Herren har tilgitt dere, skal dere tilgi hverandre.
14 Og over alt dette: Kle dere i kjærlighet, som er båndet som binder sammen og gjør fullkommen.
15 La Kristi fred råde i hjertet, for til det ble dere kalt da dere ble én kropp. Og vær takknemlige!
16 La Kristi ord få rikelig rom hos dere! Undervis og rettled hverandre med all visdom, syng salmer, viser og åndelige sanger til Gud av et takknemlig hjerte.
17 Og la alt dere sier og gjør, skje i Herren Jesu navn, med takk til Gud, vår Far, ved ham.
18 [Presiseringen begynner her. “mann” og “kvinne” begrepene utelukket i verset 11 (sammenlignet med Gal. 3:26-28), nå gjentatt her og kjønnsrollene bekreftet:] Dere kvinner, underordne dere ektemennene deres, som det sømmer seg i Herren.
19 Dere menn, elsk konene deres og vær ikke harde mot dem.
20 Dere barn, vær lydige mot foreldrene deres i alt, det er til glede i Herren.
21 Dere foreldre, vær ikke så strenge mot barna deres at de mister motet.
22 Dere slaver, adlyd deres jordiske herrer i alt. Vær ikke øyentjenere som bare vil gjøre mennesker til lags, men adlyd dem av et oppriktig hjerte, i ærefrykt for Herren.
23 Alt arbeid skal dere gjøre helhjertet, for det er Herren og ikke mennesker dere tjener.
24 Og dere vet at Herren skal gi dere sin arv som lønn. Tjen Herren Kristus!
25 Men den som gjør urett, skal få lønn som fortjent. Her er det ikke forskjell på folk.4:1 Dere som er herrer, behandle slavene deres rett og rettferdig, for dere vet at også dere har en herre i himmelen. (Kol. 3:11 – 4:1)
Her forteller Paulus igjen fra vers 11 i kapittel 3 og tidligere helt fra 2:12 om dåp opplevelse, der det er ingen greker eller jøde og ingen forskjell foran Kristus mellom de forskjellige kategoriene mennesker. Både her og i Gal. 3:28 er temaet som er i fokuset Kristi dåp. Den inspirerte forfatteren presiserer at denne likheten ikke gjelder kjønnsrollene og kjønnsfunksjonene. For det første bruker han ikke lenger begrepene “mann” og “kvinne” i verset 11. For det andre flytter han dem til versene 18-22, og det er disse versene som åpner for oss den strukturen Gud har tenkt at skulle fungerer i samfunnet:
- kvinnene skal være underordnet sine menn
- barna sine foreldre
- slavene sine herrer
Legg merke til at “slaver-herrer” forholdet og hierarki som omtales i verset 22 er ikke nødvendigvis fremstilt som et dårlig forhold i Skriften. Noen “slaver” eller “tjenere” hadde jo bedre og mer lønnsomt og stabilt fordhold hos Abraham enn noen ansatte får i det moderne samfunnet i dag. Et annet eksempel på et positivt “slaver-herrer” forhold finner vi i NT:
Han banket på ytterdøren, og en tjenestejente som het Rode, kom for å lukke opp. (Ap. Gj. 12:13 B11)
Heller ikke er “barn-foreldre” forhold og hierarki noe negativt. At barna skal være lydige mot sine foreldre, er presisert av Gud selv i de 10 bud.
Vi kan konkludere med at “i Herren” utsletter ikke forskjellene mellom kjønnene som Gal. 3:28 er ofte forsøkt tolket. Tvert imot, presiseringen i Kol. 3:11,18,19 viser at “i Herren” skal kvinner underordne seg ektemennene sine, og menn skal elske konene sine og ikke være harde mot dem. “I Herren” betyr at den eneste myndigheten er Guds Ånd, og dette har ingenting med vold eller tvang å gjøre. Vi bør forsøke å tenke det sunne kjærlighetshierarkiet her, selv om det kan virke nytt for noen. Vi får se nærmere på det sunne hierarkiet i de neste artiklene.
“I Herren” er et sentralt tema i Bibelen, og særlig kommer dette i fokus når vi leser tekstene om kjønnsrollene. Det er verdt å bemerke, at de fleste versene i Bibelen som beskriver dette hierarkiet i familien, bruker som regel nemlig “i Herren” begrepet.