Tidligere har vi sett at både Bibelen og Ellen White gir Adam lederskapsrollen ved skapelsen, det vil si, før syndefallet. I denne artikkelen ser på tilleggsbevis, som gir oss innsikt i Guds plan med kjærlighetshierarkiet som gjelder menneskeheten og universet. Når Gud skaper det indre, reflekterer han ofte det i det ytre (Mat.23:26; Luk.11:40). Hvis det eksisterer et slikt hierarki i kjønnsrelasjoner, bør det ikke være rart at Adam var skapt høyere enn Eva. Gud har åpenbart dette for oss gjennom Ellen White. Hvis du ikke er kjent med Ellen White sin profetiske gave, er det tilstrekkelig med å lese denne, denne og denne artiklene, som bygger i hovedsak på det Bibelen har å si om emnet.
Adam er skapt høyere enn Eva
Norsk oversettelse: “Da mennesket kom fra sin Skapers hånd, var det høyt i formen og perfekt skapt. Ansiktet hadde en sunn, rødlig farge og utstrålte liv og glede. Adam var mye høyere enn menneskene som nå bor på jorden. Eva var litt mindre av en figur [sjekke hvordan det er oversatt i Alfa og Omega], men kroppen hennes var edel og full av skjønnhet. Det syndløse paret hadde ingen kunstige klær.… Les hele artikkelen
Argument: vi kan ikke begrense forstanderens/pastorens stilling til menn, ene og alene av den grunn at 1.Tim.3:1-7 og Titus 1:5-9 sier det. Kravene til forstandere og menighetstjenere er veldig like og omtales etter hverandre i disse avsnittene. Om menighetstjener står det noe lignende i det samme kapitlet at «en diakon skal være én kvinnes mann, og kunne ta ansvar for sine barn og styre sitt hus på en god måte. (1Ti 3:12 B11)». Vi kunne ha konkludert med at menighetstjener også skulle bare være en mann. Likevel finner vi et avvik fra disse kravene hos Paulus et annet sted. Han nevner «søster Føbe» i Rom.16:1, som omtales også som «diakon». Derfor er ikke Paulus sine påstander om verken diakon eller forstander kjønnsbegrensende i praksis. Kravene i de nevnte avsnittene kan da ikke vurderes som absolutte krav heller.
Svar: Argumentet høres troverdig ut, av den grunn at på Norsk fanger vi ikke det den originale teksten egentlig formidler. Vi bør ikke legge vår moderne forståelse av ordene “diakon” og “menighetstjener” inn i teksten, men heller forsøke å studere hva ordene betydde på den tiden, og konteksten de var brukt i.… Les hele artikkelen
Argument: Paulus nevner en kvinne Junia, som hadde «et godt navn blant apostlene» (Rom.16:7). Derfor er det ulogisk å la være å ordinere kvinnelige forstandere/pastorer[i].
Hils Andronikus og Junias, mine frender og mine medfanger. De har et godt navn blant apostlene, de er også før meg kommet til Kristus. (Rom 16:7 NBK)
Svar: prinsippet bak argumentet er det samme som med «søster Føbe». Ifølge den historisk-grammatiske metoden, burde vi bygge læresetninger på de klare versene og den grammatiske analysen. Men i dette tilfellet er det umulig å bygge noen læresetninger på, fordi teksten er svært uklart om kjønn, og den grammatiske analysen kaster ikke noe særlig lys på saken. Konteksten tyder på det motsatte, enn det argumentet forsøker å fremme.
Det er usikkerhet blant teologene, Bibelske utgaver og de tidligere kirkefedrene om Junia faktisk var navnet på en mann eller en kvinne. Den greske konstruksjonen av navnet kan referere til en kvinne eller en mann avhengig av hvor aksenten er plassert. De eldre greske manuskriptene hadde ikke aksenter, som gjør det umulig å komme til en bestemt konklusjon om kjønnet til personen.… Les hele artikkelen