Har Adams høyde noe å si?

Tidligere har vi sett at både Bibelen og Ellen White gir Adam lederskapsrollen ved skapelsen, det vil si, før syndefallet. I denne artikkelen ser på tilleggsbevis, som gir oss innsikt i Guds plan med kjærlighetshierarkiet som gjelder menneskeheten og universet. Når Gud skaper det indre, reflekterer han ofte det i det ytre (Mat.23:26; Luk.11:40). Hvis det eksisterer et slikt hierarki i kjønnsrelasjoner, bør det ikke være rart at Adam var skapt høyere enn Eva. Gud har åpenbart dette for oss gjennom Ellen White. Hvis du ikke er kjent med Ellen White sin profetiske gave, er det tilstrekkelig med å lese denne, denne og denne artiklene, som bygger i hovedsak på det Bibelen har å si om emnet.

Adam er skapt høyere enn Eva

Norsk oversettelse: “Da mennesket kom fra sin Skapers hånd, var det høyt i formen og perfekt skapt. Ansiktet hadde en sunn, rødlig farge og utstrålte liv og glede. Adam var mye høyere enn menneskene som nå bor på jorden. Eva var litt mindre av en figur [sjekke hvordan det er oversatt i Alfa og Omega], men kroppen hennes var edel og full av skjønnhet. Det syndløse paret hadde ingen kunstige klær. De var omgitt av et teppe av lys og herlighet, akkurat som englene. Så lenge de levde i lydighet mot Gud, fortsatte dette lysplagget å omslutte dem.”

Originalen: “As man came forth from the hand of his Creator, he was of lofty stature and perfect symmetry. His countenance bore the ruddy tint of health and glowed with the light of life and joy. Adam’s height was much greater than that of men who now inhabit the earth. Eve was somewhat less in stature; yet her form was noble, and full of beauty. The sinless pair wore no artificial garments; they were clothed with a covering of light and glory, such as the angels wear. So long as they lived in obedience to God, this robe of light continued to enshroud them. {PP 45.3}

Har Adams høyde noe å si?

Høyden betyr lederskap i Guds rike

I andre sammenhenger i Guds rike har Gud brukt denne egenskapen for å peke på lederskap:

Norsk oversettelse: “Rett etter at de hadde begynt sitt alvorlige rop, ønsket englene i sympati å fri dem ut. Men en høy, ledende engel stanset dem. Han sa: “Guds vilje er ennå ikke oppfylt. De må drikke av begeret. De må bli døpt med dåpen.”

Originalen: “Soon after they had commenced their earnest cry, the angels, in sympathy, desired to go to their deliverance. But a tall, commanding angel suffered them not. He said, “The will of God is not yet fulfilled. They must drink of the cup. They must be baptized with the baptism.” {EGW, EW, 272.2}

Til og med utenfor vår jord, blant englene, finnes det hierarki i Guds rike. Noen av englene er ledende engler, og de er skapt høyere enn de andre englene.

Englene ønsker å hjelpe Guds folk. I det følgende sitatet ser vi at de ønsket å hjelpe Jesus også:

Norsk oversettelse: [Da mobben tok Jesus i varetekt], “flere hellige engler, hver med en høy befalende engel som deres overhode, ble sendt for å registrere det som skjedde.”

Originalen: [When the mob arrested Jesus], “many companies of holy angels, each with a tall commanding angel at their head, were sent to witness the scene.” EW 168; cf. 272.

Denne høyere, ledende engelen er satt som deres overhode. Dette har ingenting med syndefallet å gjøre, men med Guds evige plan.

Norsk oversettelse: “Englene gikk i rekker, hver divisjon med en høyere kommanderende engel i spissen.” 1SP, s. 23″

Originalen: “The angels were marshaled in companies, each division with a higher commanding angel at their head. 1SP, p. 23”.

Flere andre sitater om ledende engler generelt:

Originalen: “When Pilate ordered Jesus to be scourged, “It was difficult for the angels to endure the sight. They would have delivered Jesus, but the commanding angels forbade them, saying that it was a great ransom which was to be paid for man; but it would be complete and would cause the death of him who had the power of death. EW 170”

Originalen: “At the saints’ reward after the Second Coming, “Angels brought the harps, and Jesus presented them also to the saints. The commanding angels first struck the note, and then every voice was raised in grateful, happy praise, and every hand skillfully swept over the strings of the harp, sending forth melodious music in rich and perfect strains.” EW 288”

Originalen: “Each angel has his particular post of duty, which he is not permitted to leave for any other place. If he should leave, the powers of darkness would gain an advantage.” Letter 201, 1899, in 4BC 1173.5

Jesus er høyere enn alle englene

Hvis høyden betyr ledeskap i Guds rike, kan vi anta at Jesus var høyere enn alle av englene? Bekrefter den inspirerte pennen den?

Norsk oversettelse: “Før Kristus forlot himmelen og kom til verden for å dø, var han høyere enn noen av englene. Han var majestetisk og nydelig. ” 7BC, p. 904
“Han var bare litt høyere enn den gjennomsnittlige høyden på menn som bodde da på jorden.” 7BC, p. 904

Originalen: “Before Christ left heaven and came into the world to die, He was taller than any of the angels. He was majestic and lovely.” 7BC, p. 904
“He was but little taller than the common size of men then living upon the earth.” 7BC, p. 904

Ja, Jesus var virkelig høyere enn englene før inkarnasjonen.

For å lese om andre prinsipper av lederskapet i familien før og etter syndefallet i uttalelsene av Ellen White, klikk her og her.

Please follow and like us:

Leave a reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Scroll to Top