Noe felles hos kjønnsrollermotstandere og Jehovas vitnere (Johannes 1)

Det som kjønnsrollermotstandere har felles med Jehovas vitnere, er denne forutsetningen at

hvis personen har en underordnet stilling, kan vi i ALLE tilfeller konkludere med at denne personen har en lavere status eller at personen anses av andre som av mindre verdi.

Med andre ord, hvis du er likestilt med andre mennesker, må du ALLTID kunne oppfylle den samme rollen som andre eller ta de samme oppgavene andre tar. La oss si det på en annen måte: om vi skal bevise at noen har en lavere status, er det ALLTID bare å peke på at vedkommende har gjort seg underordnet.

Denne er ikke en sann påstand ifølge Bibelen. I NOEN tilfeller, når et menneske av egen vilje og med dårlige hensikter bygger et hierarki nettopp for å undertrykke andre, kan påstanden være riktig. Når mennesker undertrykker andre mennesker, blir nok en lavere rolle et tegn på lavere status og undertrykkelse. Hierarki kan brukes på godt og vondt. Vi sier likevel ikke at en leder i et firma som tar overordnede bestemmelser og som har mange underordnede ansatte, gjør noe undertrykkende. Heller ikke sier vi at det er undertrykkelse når en guddommelig person av frie vilje og i kjærlighet setter seg underordnet.

I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. (Joh 1:1 B11)

Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet, en herlighet som den enbårne Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet.
(Joh 1:14 B11)

Denne teksten passer godt for å demonstrere poenget, fordi idéen den er gjennomsyret med, går sammenhengende gjennom hele Bibelen. I artikkelen vår drøfter vi et prinsipp, som er bredere enn denne ene teksten.

Så vidt jeg kjenner Jehovas vitneres lære, legger de større vekt på den delen av teksten i Johannes 1:1, som sier at “Ordet var HOS Gud”. Dermed kunne ikke Jesus vært guddommelig på lik linje med Gud den allmektige, konkluderer de, fordi hvis noen er “eid” av Gud, kan den personen på ingen måte være Gud selv.

Motstandere av forskjellige kjønnsrollene legger større vekt på den andre delen av den samme setningen. “Ordet VAR Gud”. Kristus er jo guddommelig, tenker de, derfor kunne ikke Kristus overhode vært underordnet sin Far, unntatt kanskje den korte perioden han levde her på jorden, og da i forbindelse med synden.

Vi mener at Johannes 1:1 bør leses som den er, og alle deler av den er like viktig og er like mye inspirert av Gud. Menneskelig sett kan det være umulig å løse motstanden mellom “Ordet var HOS Gud” og “Ordet VAR Gud”, alt fordi vi har gått i fra en feil antagelse – hvis personen er underordnet noen, betyr det ALLTID at den har en lavere status. Nei, det er en feil forutsetning, i hvert fall når det gjelder Guds natur. I denne forrige artikkelen viste vi at Jesus i hele evigheten fra begynnelsen og i all fremtid er underordnet sin Far og samtidig er like mye guddommelig som Faren. Det er så enkelt å se, hvis vi bare tillater oss å hente alle forutsetningene våre ut fra teksten, ikke fra vår verden eller vår kultur.

Ellers er vi i stor fare for å blande våre egne forutsetninger og Guds Ord, som fører oss til forskjellige og ikke riktige konklusjoner. Guds tanker er ikke som menneskers tanker. La oss ikke prøve å blande vår natur inn i Guds natur, men heller forsøke å reflektere Hans natur i oss.

Please follow and like us:

Leave a reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Scroll to Top