Har SDA godkjent kvinnelige forstandere eller pastorer

Historisk oversikt over spørsmålet om kvinnelige pastorer:

Generalkonferansens hovedforsamling har vedtatt følgende om kvinnelige pastorer:

  • 1990: støttet komitéens forslag om å ikke åpne for ordinerte kvinnelige pastorer.
  • 1995: avviste NAD sin forespørsel om å åpne for ordinerte kvinnelige pastorer i sitt område.
  • 2015: avviste å åpne for at hver union kunne bestemme hver for seg om de ville ha ordinerte kvinnelige pastorer i sine respektive områder.

Historisk oversikt over spørsmålet om kvinnelige forstandere:

  • 1975: GC styret åpnet for ordinerte kvinnelige forstandere. Per Juni, 2022 er dette vidt omtalte bibelske (og dermed, i Adventist hermeneutikk, teologiske) emnet ennå ikke blitt stilt til avstemning for GC hovedforsamling, et ledd som alene har myndighet til å avgjøre teologiske saker gjennom Bibelstudier og verdens bred representasjon.
  • 1976: “comissioned” pastor begrep innføres. En ordinert forstander kan bli en “comissioned” pastor. 
  • 1984: GC styret utvidet bestemmelsen vedtatt i 1975 til å anvendes i hele verden, slik at divisjoner kan åpne for ordinerte kvinnelige forstandere. Forslaget skulle godkjennes av GC hovedforsamlingen for å bli en gjeldende policy. Dette blir aldri stilt for avstemningen for GC hovedforsamling. Tross det, anvendte NAD og noen få andre divisjoner denne praksisen i sine områder.
  • 1989: GC styret inkluderer kvinner i “comissioned” pastor rollen, noe som ikke er stemt over av GC hovedforsamling.
  • 1989: GC styret foreslår til GC hovedforsamling for avstemning det følgende forslaget:
    • a) ikke åpne for ordinerte kvinnelige pastorer, men samtidig
    • b) åpne for at “comissioned” pastorer som har vært ordinerte forstandere, kan utføre de samme oppgavene som ordinerte pastorer. (vår kommentar: “comissioned” pastorer kan bare være menn ifølge gjeldende policy, men ikke ifølge NAD og noen få andre divisjoner sine tolkning). Punkt b ikke er sendt til GC hovedforsamling, dette ble vedtatt i GC styret, kun rapporten om det var sendt dit.
  • 1990: GC hovedforsamling støttet punkt a. Selv om punkt b var enkel godkjenning av rapport, krevde delegatene om å drøfte saken, og dagen etter ble det utrykket mye uenighet med både tilnærmingen til GC styret og innholdet i punktet. Forsamlingen var klar over at NAD og andre divisjoner fulgte sin egen vei i spørsmålet, som skulle ha blitt vedtatt i et ordentlig fellesskap, og minst to ganger ble det nevnt, at “pre-1976” tilstand var etterlyst.
    • Da punktet b bare var en godkjenning av en rapport, og var gjort i hast (ref. protokollen), slik at diskusjonen tok sted etterskuddsvis dagen etter, var det umulig å ta noen forslag til noe vedtak, og forslaget om å avvise rapporten ble avvist av møtelederen.
    • Forutsetningen for punktet b) var jo at “comissioned” pastor kan kun en ordinert forstander bli, og den sistnevnte stillingen, ifølge GC hovedforsamling og menighetshåndboka, kan BARE fylles av menn. Dessuten kan “comissioned” pastor stillingen også kun fylles av menn. Likevel tolker NAD og noen få andre divisjoner dette annerledes, fordi de på det tidspunktet allerede hadde tatt i bruk bestemmelsene fra 1975, 1984 og 1989. En mer detaljert oversikt over hendelsene i GCS 1990 finnes her.

Etter det, i årene 1995 og 2015 hadde GC hovedforsamling forbudt å åpne for ordinerte kvinnelige pastorer.

Dagens menighetshåndboken (som SDA Working Policy ikke kan være i strid med), har ikke åpnet for kvinnelige forstandere, fordi GC komité initiativer angående dette ALDRI har blitt godkjent. Kvinnelige forstandere eller pastorer er ikke nevnt i menighetshåndboken i dag.

Denne artikkelen er bare en oppsummering av emnet om kvinnelige forstandere. For mer informasjon om dette les gjerne artikkelen “Ble ikke kvinnelige forstandere godkjent i 1990?“.

Hvorfor gjorde GC komité bestemmelsene i 1975 og 1984 om kvinnelige forstandere uten å ha stilt dem til avstemning for den nærmeste GC hovedforsamling tross de formelle kravene? Hadde de overbevisning om at GC hovedforsamling ville aldri godkjenne en sånn endring?

Saken ligger fortsatt hos GC styret som kalles sammen på Annual Council. De kan bestemme enten å foreslå for GC hovedforsamling å godkjenne kvinnelige forstandere eller foreslå noe annet. Saken er ikke blitt fullført.

Bibelen gjør ingen forskjell mellom en forstander og en pastor. De fleste medlemmene i TOSC komité er nesten enstemmig om det alle sammen.

Flere kilder:

Ted Wilson sin utredning av en tilsvarende historisk oversikt finnes her.

Stephen Bohr sin oversikt som inkluderer Working Policy

Se VIDEO der Mario Veloso forklarer flere detaljer rundt hvordan prosessene i GC fungerer og hva avvikene var rundt saken om kvinnelige forstandere:

Please follow and like us:

Leave a reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Scroll to Top