«I hundrevis av år var kvinnene holdt tilbake fra å kunne tjene Herren fullt ut. Bibelens bud var misbrukt.» Det hører vi ofte. Er det helt riktig? Hva sier historien av middelalderen, reformasjonen og syvendedags adventister?
Kvinner i tjeneste for Herren i den gamle tiden
Den mørke middelalderen
Under den mørke middelalderen var det dominerende synet om kvinner, at de var årsaken til all korrupsjon. Som et eksempel på dette, kan vi nevne hekseprosessene. I europeisk sammenheng var det nesten 80 % av de rettsforfulgte og 86 % av de henrettede i disse prosessene kvinner 1https://no.wikipedia.org/wiki/Hekseprosessene.
I sterk kontrast med dette synet, hadde albigenserne og katarene, waldensere, – reformasjons forløpere – en helt annen forståelse om kvinners plass.
Disse leste og fulgte Bibelen i denne historiske perioden. Historikerne beskriver den viktige rollen kvinner spilte blant dem.
Reformasjonsperioden og menighetens mødre
I reformasjonens periode kan vi også nevne flere framstående kvinner som kjempet aktivt for Herrens sak sammen med menn. Blant dem var, for eksempel, Argula von Grumbach 2 https://en.wikipedia.org/wiki/Argula_von_Grumbach, Katharina Zell 3https://en.wikipedia.org/wiki/Katharina_Zell, Marie Dentière 4https://en.wikipedia.org/wiki/Marie_Denti%C3%A8re, og andre.
Vi gjengir her bare et kort utdrag fra Katharina Zell livs beskrivelse, for å vise en kort illustrasjon om hva forholdene var i hennes familie og hennes tjeneste for Herren.
… Katharina ville minne kritikerne på at hun aldri glemte sitt ansvar som hustru, og at hun var ektemannens partner. På den måten viste Katharina sin anerkjennelse av sin viktige rolle og gav verdi til hennes personlige bidrag: “Derfor kalte min fromme mann meg hans prest, selv om jeg aldri sto på prekestolen – noe jeg ikke måtte gjøre for å utføre min tjeneste.” 5Zitzlsperger, Mother, Martyr and Mary Magdalene pg.388
Katharinas stemme var ikke bare hørt i Strasbourg. Martin Luther var personlig kjent med hennes verk, og mottok en personlig kopi av Katharinas første offentlige tekst … 6 Zell, Mckee, Church Mother pg.49
Et lignende bilde av harmoni mellom å ivareta de Bibelske kjønnsrollene og utføre tjeneste for Herren finner vi hos mange av disse kvinnene.
Guds syn på kvinners tjeneste de siste 2000 år
Hvordan ser Gud på kvinners rolle i tjenesten for Hans sak i forrige tider? Hva sier profeten?
«Fra begynnelsen av»
Ellen White: «Fra begynnelsen av har Gud ved sin Hellige Ånd jobbet gjennom menneskelige redskaper … og på apostlenes tid virket han mektig for sin menighet ved sin Hellige Ånd. Den samme kraften, som holdt patriarkene oppe, som gav Josva og Kaleb tro og frimodighet, og som gjorde apostelmenighetens arbeid fruktbringende, har holdt Guds trofaste barn oppe i alle de etterfølgende tidsaldre. Det var ved den Hellige Åndens makt, at valdensermenigheten i den mørke tidsalderen hjalp til med å forberede veien for reformasjonen. Det var den samme kraften, som gjorde at arbeidet lyktes for de edle menn og kvinner, der veien ble åpnet for opprettelsen af nåtidens misjonsvirksomheter og for Bibelens oversettelse i alle folks språk og dialekter. 7{EGW, AV 32.4; eller AA 53.1 (orig)}
Ja, «fra begynnelsen av», «på apostlenes tid», og i «alle de etterfølgende tidsaldre». De edle menn og kvinner jobbet sammen for å kalle syndere til omvendelse.
«Hans tjenere»
Helt fra apostelen Paulus’ dager 8https://rollene.no/2019/04/16/paulus-rad-eller-herrens-bud/ var kvinner tatt imot i aktiv tjeneste for Herren. De kjempet med Gud og førte folk til vekkelse:
Ellen White: «Vekkelsene førte til ydmykhet og dyp selvransakelse. Et typisk trekk var den alvorlige og inntrengende appell til de uomvendte, og byrden for dem som var kjøpt med Kristi blod. Menn og kvinner bad og kjempet med Gud for at mennesker skulle bli frelst. … Folk så hvordan det skjedde en forandring i liv og levnet hos dem som bekjente Jesu navn. Samfunnet fikk nytte av deres innflytelse. De samlet med Kristus og sådde i Ånden for å høste et evig liv… Mange av vekkelsene i nyere tid er helt forskjellige fra den åpenbaring av Guds nåde som i tidligere tider kjennetegnet det arbeid hans tjenere utførte.» 9{Ellen White, Mot Historiens Klimaks, kap. 27, p. 462-463, oversettelse samstemt med originalen}
«Menn og kvinner» var «hans tjenere», kalte de uomvendte til frelse, samlet med Kristus. Var de holdt tilbake fra tjenesten for Herren? Nei, på ingen måte.
Effektivitet og harmoni uten kravet om kvinnelige forstandere
Som vi nå har sett, kan det være effektivitet og harmoni i tjenesten for Herren, for både menn og kvinner, uten at kjønnsrollene må tas vekk. Det sier historien, men det sier også Gud.
Nedover viser vi at kvinnene og kvinnelighet er viktigere i tjeneste for Herren, og derfor trenger vi enda flere av dem i arbeidet i våre dager. Men kravet om kvinnelige forstandere ødelegger fundamentet av vår tro på Bibelen. Det er essensielt at dette kravet innebærer en ny måte å lese og kritisere Bibelen på 10http://adventistytringer.no/2019/03/19/kristus-eller-kulturen/, se «02 – Kulturens innflyttelse på Bibelfortolkning – Widar Ursett». Skal vi forkynne budskapet (som er Bibelen) eller kritisere det? Hva er svaret ditt? Vi gir svar til Gud, hver av oss personlig. Men la oss gå tilbake til historien, det vi setter fokus på i denne artikkelen.
En NY trend for forstanderens kjønn
Var kvinnene forstandere noen gang tidligere?
Inspirasjonen forteller oss at forstandersoppdraget har blitt overført fra mann til mann helt fra den første kristne menighetens tid:
Ellen White: «Ministry» [henvisning til forstanderstilling] er på ingen måte et vanlig arbeid. … Siden Kristi himmelfart ble det ingen pause… Gud har gitt lys og sannhet til verden ved å ha lagt den i trofaste menns hold, som kontinuerlig videreformidlet den til nye generasjoner frem til dagen i dag. Disse mennene har fått sin autoritet i uavbrutt rekkefølge fra de første lærerne av troen. Kristus forblir den sanne hyrden i menigheten, men han delegerer sin makt til sine underhyrder, til hans utvalgte tjenere… De er plassert i arbeidet ved et guddommelig kall. 11{EGW, ST, April 7, 1890, par. 6}.
Når og hvordan kom saken om kvinnelige forstandere opp?
Litt om kvinnelige forstanderes historie
Trenden kom fra verden
Bevegelsen for kvinnelige forstandere ville komme på den historiske banen mye senere, i 20.århundre. Blant syvendedags adventister ville det først skje i 1972 i Washington, D.C., tross alle reglene. Hva var grunnen til at en så framstående sak måtte vente i tusenvis av år før utviklingen snudde seg? På ingen måte kunne det vært et nytt teologisk funn i den Bibelske teksten. Tydelig nok var det en av konsekvensene av den feministiske revolusjonen. Med andre ord, var det en årsak som har kommet utenfor Bibelen inn i Guds menighets praksis.
Forsøk på å rettferdiggjøre en destabiliserende handling
Hvor mange bestemmelser eller endringer i menighetshåndboken, ble det vedtatt angående kvinnelige forstandere før 1972? Ingen.
Vi kan nevne et forslag til vedtak som ble vurdert på hovedforsamlingen i 1881, men ingen vedtak ble fattet, noe som er godt dokumentert 12 https://www.adventistarchives.org/seventh-day-adventists-on-womens-ordination-a-brief-historical-overview.pdf, ss. 4-5.
Et annen unikt tilfelle var tatt opp av en professor i historie. Han skrev om at California SDA distriktsleder J. N. Loughborough i 19.århundre «regelmessig ordinerte kvinnelige forstandere» 13 https://www.adventistarchives.org/seventh-day-adventists-on-womens-ordination-a-brief-historical-overview.pdf, ss. 4-5, men etter ytterligere forespørsel måtte han bekrefte i en personlig epost til meg, at det var en feilaktig konklusjon.
Med andre ord, var denne ordinasjonen ulovlig. Ingen ordentlig systematisk dialog om det hadde vært gjennomført før 1972. I kjølvannet av denne ordinasjonen var det gjort mange forsøk på å gi et legitimt grunn til disse handlingene, uten at disse forsøkene lyktes 14Ingen legitime og direkte avgjørelser om kvinnelige forstandere har noen gang blitt vedtatt av hovedforsamlingen, se her: https://rollene.no/2017/05/31/sda-har-aldri-godkjent-kvinnelige-forstandere-eller-pastorer/, og her: https://rollene.no/2017/08/10/ble-ikke-kvinnelige-forstandere-godkjent-i-1990/ .
Det er ingen overraskelse, at at ordinasjonen av kvinnelige pastorer fulgte det samme scenariet. Først handling, så legitimering av handlingen. Kvinnelige pastorer er nå “ordinert” eller akseptert mange steder i våre få land, som utgjør under 15% av adventist medlemstallet. Alt tross den tydelige begrensningen vedtatt av hovedforsamlingen i 1990, 1995 og 2015.
Hva ville ha skjedd med menigheten, hvis alle vanskelige saker hadde vært løst på denne måten?
Kvinnens nøkkelposisjon i våre dager
Ellen White har bekreftet at kvinnens rollen var nøkkelen til framgang og harmoni i familien og menighetens misjon. Hun understreker kvinnens rolle systematisk, og aldri kaller dem til å være på alle måter lik menn, selv om mye i menns og kvinners oppgaver er felles:
Uttalelsene om kvinnens rolle i familie
Ellen White: «Vi er helt overbevist om at de særegne pliktene kvinnen har er mer hellig 15https://rollene.no/2017/03/17/kvinnens-saeregne-oppgaver-er-mer-hellig-enn-mannens/ , mer satt til side, enn de oppgaver menn har. La kvinnen innse hvor hellig arbeidet hennes er. I Guds frykt og kraft må hun ta opp misjonen av hennes liv. 16{ Christian Temperance and Bible Hygiene, 77. }
En konge på sin trone har ingen høyere oppdrag enn det moren har.. 17{ The Signs of the Times, March 16, 1891. }
Uttalelsene om kvinnens rolle i menigheten i pastor-like oppgaver
“Kvinner er nødvendig i det arbeidet som må utføres, like mye som menn. Kvinnene som har viet seg til Herrens tjeneste, som arbeider for andres frelse ved å besøke fra hjem til hjem, gjør noe som er mer krevende, enn å stå foran forsamlingen, og bør være lønnet for deres strev. Hvis en mann er verdt sin lønn, så er også kvinnen. 18(I originalen: (1 Manuscript Releases, Ch. 46, MR 62, p. 263).
«Minister (= «pastor» i Ellen White ordbruk) er betalt for arbeidet… Hvis Herren gir til kona ansvaret for jobben på lik linje med mannen, og hvis hun bruker tiden sin og kreftene sine for å besøke familiene hjemme, selv om ordinasjonshåndspåleggelsen aldri var gjennomført for henne, utfører hun arbeidet på lik linje med «minister» [pastor].» 19{5MR, 326-328}
«Du kan godt være en husmor. Og mer enn det, kan du hjelpe med å forkynne budskapet. Det finnes kvinner som bør arbeide for å spre budskapet. I mange forbindelser vil de utføre MER av det gode enn «ministers» [pastorer], som nekter å besøke Guds flokk. Veien er åpen for de dedikerte kvinnene.» 20{Ms43a-1898.9}
Det er nettopp denne holdningen Gud hadde til kvinnen da han skapte henne som en hjelper til Adam. Han skapte henne etter sitt eget bilde. Han likestilte eller, rettere sagt, løftet enda høyere hennes særegne oppgaver.21https://rollene.no/2017/03/17/kvinnens-saeregne-oppgaver-er-mer-hellig-enn-mannens/
Det er nettopp denne holdningen de kristne hadde til kvinner under den mørke middelalderen og reformasjonens periode. Derfor hadde de stor framgang i misjonen.
Det er denne holdningen Ellen White har beskrevet.
Ja, det er det vi trenger også frem til Jesu annet komme.
Hva holder kvinnene tilbake?
Hva holder kvinnene tilbake? Ingenting av det som finnes i Guds Ord. Ingenting i historien av de ekte kristne som fulgte det Ordet nøye.
Men en ting, blant annet, kan holde dem tilbake. I tillegg kan denne holde hele menigheten tilbake; stanse den Bibelske misjonen; ta fra oss vårt unike Bibelske budskap. Guds Ord blir litt fremmed for oss på grunn av denne. Og denne gjelder menn like mye som kvinner.
Hva er det? Det er opprør. Bibelen lærer ikke opprør, men sier at dette var grunnen til Lucifers fall.
Ingen av oss, mann eller kvinne, behøver å følge etter opprørsk ånd, som har kommet fra verden. Guds Ord, som i alle århundrene før, venter på å bli forstått, respektert og fulgt. Guds menighet venter på gjenforening. Takket være Gud for Hans tålmodighet med oss!
“Kom, la oss vende om til Herren! For han rev i stykker, men vil helbrede oss, han slo, men vil forbinde oss. (Hos 6:1 B11)
Videre-lesning
- https://www.adventistarchives.org/final-tosc
- https://www.adventistarchives.org/consensus-statement-on-a-seventh-day-adventist-theology-of-ordination.pdf
- https://www.adventistarchives.org/evaluation-of-egalitarian-papers.pdf
PS: Bibelen leder oss til teologisk enhet (Joh.17). Syvendedags adventister har valgt at private synspunkter skal vike for Generalkonferansens hovedforsamling sine bestemmelser (menighets håndbok). I tillegg til læresetningene, har hovedforsamlingen i 1990, 1995 og 2015 tatt tre avgjørelser om kvinnelig ordinasjon. Den teologiske begrunnelsen, Position 1 (her, her og her), går dypere enn selve ordinasjonen. Ref. “videre lesing” kilder for mer informasjon.
Klikk her for å melde deg på for å motta våre nyhetsbrev om profetiene og kjønnsrollene.