Er vi imot likeverd og trospunktet 14?

Denne artikkelen er en del av et mer utfyllende og strukturert svar som tilbakeviser en holdning om at Syvendedags Adventistkirken offisielt beveger seg i retningen for ordinerte kvinnelige ledere. Klikk her for å få oversikten over debatten. Klikk her for å lese den siste artikkelen i PDF format.

«Kvinnelig verdi» og trospunktet 14

Teologisk bakgrunn, ekte verdi og en annen diskriminering

Noen mener at å begrense kvinner fra å gjøre noen handlinger i menigheten er det samme som å nekte at de har like høy Gud gitt verdi som menn. Dette ses på som diskriminerende, fornærmende, uetisk. Er denne holdningen Bibelsk? Eller kommer denne holdningen fra verden?

Siden SDA opprinnelse og frem til ca. 1970 tallet, hadde menigheten vår ingen kvinnelige forstandere. I Bibelen finnes det ingen kvinnelige forstandere heller. Var det uetisk hele veien på den tid? At trenden kom fra verden i 1970 tallet, har vi ingen tvil om, fordi det er nettopp den feministiske bevegelsen som ca. 50 år tilbake begynte å innføre endringer på dette området i det sekulære og flere religiøse samfunn. Tidligere ellers var det en mye skarpere skille mellom kjønnsfunksjonene. Det er klart at det er den lokale kulturen som presser på teologien i våre dager, ikke teologien på kulturen, som det burde være i Guds menighet.

Vi snakket om det litt innledningsvis, men her er det grunnleggende som bør fjerne den rolle-verdi konflikten som verden har forsøkt å bygge inn i våre liv:

 

Han og hun blir nektet til å være det personen opprinnelig er fra Skapelsen av. «Du være noe annet enn Skaperen har skapt deg å være» – sier verden. Dette må være diskriminerende i Guds øyne.

Dette mønsteret utvider seg til menigheten, fordi familien er en menighet og menigheten er en familie.

Generalkonferansens hovedforsamling i 1980

Man kan enkelt lese kulturens forståelse inn i det følgende trospunktet:

I trospunkt nr. 14 står det:

… Særpreg i rase, kultur, utdanning og nasjonalitet, eller ulikheter mellom høy og lav, rik og fattig, mann og kvinne må ikke få splitte oss. Vi er alle likeverdige i Kristus, som med én Ånd har knyttet oss sammen i ett fellesskap med ham og med hverandre. Vi skal tjene andre og selv bli tjent, uten å stille betingelser. … (utheving tilføyd)

Betyr det at menn og kvinner nå skal ordineres til forstander og pastor tjenester for å være likeverdig? La oss illustrere det med å sette det litt på spissen: Betyr det at mennesker med svarthud skal male huden hvitt eller de med hvit hud skal male den svart for å matche en standard? Nei, vi er «likeverdige i Kristus» som vi er, med de forskjellene vi har fått fra Skaperen.

Vi viste rett ovenfor at likeverd er ikke det samme som å ha helt like funksjoner. Tvert imot er det viktig å respektere Gud gitte forskjellige hovedfunksjoner, akkurat som vi respekterer Gud gitt hudfargen. Derfor er likeverd gjeldende selv om vi har forskjellige kjønn, hudfarge, alder og bakgrunn. Ingen forsøker å endre på hudfargen for å matche de andres hudfarge. Ekte likeverd er når vi kan være forskjellige og samtidig likeverdige. I vår sammenheng betyr det forskjeller i kjønnsrollene: selv om mennene og kvinnene har forskjellige hovedoppgaver, er de likeverdige. Når vi forsøker å pushe de samme hovedoppgavene på begge kjønn, ødelegger vi faktisk ekte likeverd. Hva kan være mer diskriminerende enn å kreve at forskjellene må utslettes for at personen får selvrespekt og blir anerkjent sin verdi?

I vår mening, bør vi passe oss for å ikke overta denne verdens tolkning av «likeverd» begrep og «ikke-diskriminering» prinsipp. Dette kan strekke seg alt for langt. Nå har mange land og mange kirkesamfunn formelt akseptert homofilipraksis som en alternativ livsstil. Mistolkningen av trospunktet 14 for å åpne for kvinnelig ordinasjon åpner automatisk for homofiliordinasjon. Hva er forskjellen, hvis vi ser med samme øyne som verden ser på det? Verden godkjenner jo begge deler. Skal vi følge denne verden?

Hva hvis verden plutselig godkjenner samlivet med dyr som en akseptabel livsstil? Pedofili (akseptert allerede i noen land)? Nekrofili? Osv (les gjerne hva hedninger kom på)… Bibelen setter for eksempel samlivet med dyr på lik linje med homofilepraksisen:

  Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er avskyelig. Du skal ikke ha samleie med et dyr av noe slag og gjøre deg uren ved det. Heller ikke skal en kvinne by seg fram til et dyr og pare seg med det. Det er motbydelig. Gjør dere ikke urene med noe slikt! For de folkeslagene som jeg vil drive ut for dere, har gjort seg urene med alt dette. (3Mos 18:22-24 B11)

«Nå har dere gått for langt!» – vil noen kanskje si – «Ingen samfunn vil akseptere samlivet med dyr som en normal livsstil». Hvorfor er ikke det mulig? Husk på at homofilipraksisen var straffbart i Norge noen 50 år tilbake, men nå feirer Oslo Universitetet sammen med Oslo Pride deltagerne. 100% endring på noen 50 år! Samfunnet kan forandre sin mening dramatisk. Det finnes til og med en teknologi om hvordan man kan manipulere samfunnets holdning om hva som helst.

«Det er ingen kobling mellom kvinnelig ordinasjon og homofilipraksis aksept» – hører vi ofte. I dag har vi mange eksempler at også i de områdene der SDA tross GC bestemmelser gikk videre med å ordinere kvinnelige pastorer, var også de homofile døpt og viet. I Holland SDA var det gjort et formelt forsøk på å legalisere de praktiserende homofile inn i kirkesamfunn. Dette eksemplet er ett av de mange:

http://www.adventist.nl/2014/04/24/homoseksualiteit-en-de-kerk/   (les direkte vie Google translate funksjon)

http://spectrummagazine.org/article/netherlands-union-conference/2014/04/24/church-netherlands-commits-itself-being-safe-place-l

http://www.adventistonline.com/forum/topics/lbgti-members-in-netherlands

 

Please follow and like us:

Leave a reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Scroll to Top