Gjelder kjønnsrollene som er definert forskjellig bare i familien eller også i menigheten?
Hva sier Bibelen?
1 Om noen gjerne vil ha en tilsynstjeneste, er det en verdifull oppgave han ønsker seg.
2 En tilsynsmann må ikke kunne anklages for noe. Han må være én kvinnes mann, nøktern, forstandig, høflig, gjestfri, dyktig til å undervise,
3 ikke drikkfeldig eller voldelig, men mild, uten stridslyst og pengebegjær.
4 Han må lede sitt eget hus på en god og hederlig måte og ha lydige barn.
5 Dersom han ikke klarer å lede sitt eget hus, hvordan kan han da ha omsorg for Guds menighet?
6 Han må ikke være nyomvendt, for da kan han bli hovmodig og komme under samme dom som djevelen. (1Ti 3:1-6 B11)
Vers 5 gir svaret: lederen (“noen i tilsynstjeneste”, vers 1) skal klare å lede sitt eget hus på en hederlig måte. Hvis han ikke kan gjøre det, skal han ikke ha omsorg for Guds menighet. Mannen skal etter Guds plan være lederen i familien sin. Hvordan kan da en kvinne være lederen i menigheten hvis hun, etter Guds plan, aldri skulle være lederen i sitt eget hus?
Derfor er Skriften veldig entydig her:
2 En tilsynsmann må ikke kunne anklages for noe.… Les hele artikkelen
Historisk oversikt over spørsmålet om kvinnelige pastorer:
Generalkonferansens hovedforsamling har vedtatt følgende om kvinnelige pastorer:
1990: støttet komitéens forslag om å ikke åpne for ordinerte kvinnelige pastorer.
1995: avviste NAD sin forespørsel om å åpne for ordinerte kvinnelige pastorer i sitt område.
2015: avviste å åpne for at hver union kunne bestemme hver for seg om de ville ha ordinerte kvinnelige pastorer i sine respektive områder.
Historisk oversikt over spørsmålet om kvinnelige forstandere:
1975: GC styret åpnet for ordinerte kvinnelige forstandere. Per Juni, 2022 er dette vidt omtalte bibelske (og dermed, i Adventist hermeneutikk, teologiske) emnet ennå ikke blitt stilt til avstemning for GC hovedforsamling, et ledd som alene har myndighet til å avgjøre teologiske saker gjennom Bibelstudier og verdens bred representasjon.
1976: “comissioned” pastor begrep innføres. En ordinert forstander kan bli en “comissioned” pastor.
1984: GC styret utvidet bestemmelsen vedtatt i 1975 til å anvendes i hele verden, slik at divisjoner kan åpne for ordinerte kvinnelige forstandere.… Les hele artikkelen
Denne artikkelen er en del av et mer utfyllende og strukturert svar som tilbakeviser en holdning om at Syvendedags Adventistkirken offisielt beveger seg i retningen for ordinerte kvinnelige ledere. Klikk her for å få oversikten over debatten. Klikk her for å lese den siste artikkelen i PDF format.
Noen har sagt til meg: «det er umulig at så mange SDA kristne har tatt feil». Hva sier Bibelen om dette? Vi viser flere eksempler. I alle disse tilfellene kom motstanden mot Moses og Gud fra ledere i samfunnet. Vanlige folk var dratt inn i motstanden ved deres innflytelse. I våre dager når det foregår motstand mot GC hovedforsamling, mener vi er det også noen av lederne, som var lurt av kjønnseliminerendebevegelsen. Vi ber ofte om at dette bedraget snart mister sin makt over våre ledere.
Eksemplene som vises rett under, er ikke tatt tilfeldig bare for å gjøre poenget vårt mer dramatisk. Nei, de inneholder så mange paralleller med dagens situasjon, at det er nesten umulig å gå forbi dem. Noen tror at kampen mot «diskriminering» i forhold til åndelig ledelse i Guds menighet er noe nytt, som om det er en utvidelse av kampen mot rasismen eller slaveriet.… Les hele artikkelen
Verdens humanisme og rettferdighet
Vi tror at vi lever i «kristne» land, og dermed er det blitt vår naturlig oppfatning at humanismen og rettferdigheten, i den vanlige betydningen de fleste ser på disse begrepene, vil aldri slå feil. Forskjellen mellom den Bibelske oppfatningen av disse begrepene og den verdslige oppfatningen, øker likevel år etter år. Denne verden betrakter Gud som en enkel støtte til mennesket, mens mennesket står sentralt. Rettferdigheten er ifølge verden, når alle kan gjøre alt. Bibelen forutsetter at den kristne skal underordne seg Guds makt som kan gjøre forandringer dypt i hjertet. Dette innebærer å ta opp kors og fornekte seg selv, og Gud synes det er humant. Er ikke det veldig forskjellig fra verdens oppfatning? Bibelen viser at Gud har skapt de forskjellige kjønnene med litt forskjellige funksjoner, etter sitt bilde, før syndefallet, for Han selv i sin vesen har forskjellige funksjoner mellom treenighetens personer. Derfor finnes det en positiv diskriminering i Guds øyne. Gud synes det er rettferdig. Er ikke det veldig forskjellig fra verdens oppfatning?… Les hele artikkelen
Ja, det er lovlig å forskjellsbehandle (diskriminere) etter Norsk lov i visse sammenhenger. Når troen eller læren i trossamfunnet forutsetter forskjellene i rollene mellom mann og kvinne, er det lovlig å praktisere troen i henhold til dette livssynet.
Vi legger særlig vekt på paragraf 9 i kapittel 2 i Norsk lov:
“Kapittel 2: Forbud mot å diskriminere”
Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (likestillings- og diskrimineringsloven)URL: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51Dato LOV-2017-06-16-51Departement KulturdepartementetSist endret LOV-2019-06-21-57 fra 01.01.2020Ikrafttredelse 01.01.2018Endrer LOV-2013-06-21-58, LOV-2013-06-21-59, LOV-2013-06-21-60, LOV-2013-06-21-61Kunngjort 16.06.2017Korttittel Likestillings- og diskrimineringsloven
§ 6. Forbud mot å diskriminere
Diskriminering på grunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder eller kombinasjoner av disse grunnlagene er forbudt.… Les hele artikkelen
Skjenker ikke Den Hellige Ånd pastorgave til kvinner og menn likt?
…det var han [Jesus] som ga noen til å være apostler, noen til profeter, noen til evangelister og noen til hyrder [gresk: “poimen” = pastor] og lærere… (Ef. 4:11 B11)
Hvis det er Jesus selv som innsetter “pastorer”, eller “hyrder”, i menigheten, hvem er vi som står imot Guds bestemmelser?
Ordbruken er viktig. De eneste stedene i Bibelen som helt tydelig snakker om stillinger i menigheten, blant annet en pastor- eller forstanderstilling, er 1.Tim.3:1-12, Tit.1:5-9 og Fil.1:1. I disse 3 skriftstedene brukes det ordet tilsynsmann (eller den eldste, som i noen tilfeller brukes i stedet, og oversettes ofte som forstander), for å beskrive denne ledende stillingen. Vi finner ikke ordet “pastor” i noen av disse avsnittene – det er kritisk viktig å få med oss hvis vi ønsker å forstå den bibelske ordbruken.
Konteksten i avsnittet sitert i begynnelsen av artikkelen (Ef.4:11) har ikke noe med stillinger å gjøre. Det inneholder også ordet pastor.… Les hele artikkelen
SITAT 1. Norsk oversettelse: “Det er Guds Hellige Ånd som forbereder arbeidere, både menn og kvinner, til å bli pastorer i Guds flokk”Ellen White i originalen: “It is the accompaniment of the Holy Spirit of God that prepares workers, both men and women, to become pastors to the flock of God.” 6T 322
eller:
SITAT 2. Norsk oversettelse: “Det finnes kvinner som bør arbeide som forstandere (ministry)”Originalen: “There are women who should labor in the gospel ministry” “Pastoral Ministry,” p; 76: https://egwwritings.org/?ref=en_PaM.76¶=83.347 Manuscript Releases, vol. 5, pp. 325, 326: https://egwwritings.org/?ref=en_5MR.324.1¶=56.1584
eller:
SITAT 3. Norsk oversettelse: “Gjør ingen feil ved å unnlate å rette opp feilen ved å gi forstandere (ministers) mindre enn de burde ha fått. … Tienden skulle gå til de som arbeider i ord og lære, om det så er menn eller kvinner“Originalen: Make no mistake in neglecting to correct the error of giving ministers less than they should receive. … The tithe should go to those who labor in word and doctrine, be they men or women.”… Les hele artikkelen
Er ordinasjonen utdatert?
Enighet om ordinasjonens relevans
De fleste kjenner til generalkonferansens hovedforsamling 2015. Der ble det foreslått 3 teologiske syn i den velkjente saken med det utfallet å ikke åpne for kvinnelig ordinasjon. Tross forskjellene i synene, var det likevel full enighet i TOSC komitéen i 2013 om at ordinasjon i seg selv var en Bibelsk lære, med avstemningen av 86 mot 8 – et forhold på nesten 11 til 1 [i]:
https://news.adventist.org/en/all-news/news/go/2013-07-23/study-committee-votes-consensus-statement-on-theology-of-ordination/
Dette dokumentet ble senere vedtatt av General Conference of Seventh-day Adventists Executive Committee at the Annual Council Session in Silver Spring, Maryland on October 14, 2014:
https://www.adventist.org/official-statements/consensus-statement-on-a-seventh-day-adventist-theology-of-ordination/
TOSC sitt arbeid var knyttet direkte mot hovedforsamlingen. Den besto av drøyt 100 adventistiske teologer, som i flere år hadde jobbet for å forberede avstemningspunktene til den kommende hovedforsamlingen.… Les hele artikkelen