Argument: Paulus nevner en kvinne Junia, som hadde «et godt navn blant apostlene» (Rom.16:7). Derfor er det ulogisk å la være å ordinere kvinnelige forstandere/pastorer[i].
Hils Andronikus og Junias, mine frender og mine medfanger. De har et godt navn blant apostlene, de er også før meg kommet til Kristus. (Rom 16:7 NBK)
Svar: prinsippet bak argumentet er det samme som med «søster Føbe». Ifølge den historisk-grammatiske metoden, burde vi bygge læresetninger på de klare versene og den grammatiske analysen. Men i dette tilfellet er det umulig å bygge noen læresetninger på, fordi teksten er svært uklart om kjønn, og den grammatiske analysen kaster ikke noe særlig lys på saken. Konteksten tyder på det motsatte, enn det argumentet forsøker å fremme.
Det er usikkerhet blant teologene, Bibelske utgaver og de tidligere kirkefedrene om Junia faktisk var navnet på en mann eller en kvinne. Den greske konstruksjonen av navnet kan referere til en kvinne eller en mann avhengig av hvor aksenten er plassert. De eldre greske manuskriptene hadde ikke aksenter, som gjør det umulig å komme til en bestemt konklusjon om kjønnet til personen.… Les hele artikkelen
Argument: vi kan ikke begrense forstanderens/pastorens stilling til menn, ene og alene av den grunn at 1.Tim.3:1-7 og Titus 1:5-9 sier det. Kravene til forstandere og menighetstjenere er veldig like og omtales etter hverandre i disse avsnittene. Om menighetstjener står det noe lignende i det samme kapitlet at «en diakon skal være én kvinnes mann, og kunne ta ansvar for sine barn og styre sitt hus på en god måte. (1Ti 3:12 B11)». Vi kunne ha konkludert med at menighetstjener også skulle bare være en mann. Likevel finner vi et avvik fra disse kravene hos Paulus et annet sted. Han nevner «søster Føbe» i Rom.16:1, som omtales også som «diakon». Derfor er ikke Paulus sine påstander om verken diakon eller forstander kjønnsbegrensende i praksis. Kravene i de nevnte avsnittene kan da ikke vurderes som absolutte krav heller.
Svar: Argumentet høres troverdig ut, av den grunn at på Norsk fanger vi ikke det den originale teksten egentlig formidler. Vi bør ikke legge vår moderne forståelse av ordene “diakon” og “menighetstjener” inn i teksten, men heller forsøke å studere hva ordene betydde på den tiden, og konteksten de var brukt i.… Les hele artikkelen
Tidligere har vi sett at både Bibelen og Ellen White gir Adam lederskapsrollen ved skapelsen, det vil si, før syndefallet. I denne artikkelen ser på tilleggsbevis, som gir oss innsikt i Guds plan med kjærlighetshierarkiet som gjelder menneskeheten og universet. Når Gud skaper det indre, reflekterer han ofte det i det ytre (Mat.23:26; Luk.11:40). Hvis det eksisterer et slikt hierarki i kjønnsrelasjoner, bør det ikke være rart at Adam var skapt høyere enn Eva. Gud har åpenbart dette for oss gjennom Ellen White. Hvis du ikke er kjent med Ellen White sin profetiske gave, er det tilstrekkelig med å lese denne, denne og denne artiklene, som bygger i hovedsak på det Bibelen har å si om emnet.
Adam er skapt høyere enn Eva
Norsk oversettelse: “Da mennesket kom fra sin Skapers hånd, var det høyt i formen og perfekt skapt. Ansiktet hadde en sunn, rødlig farge og utstrålte liv og glede. Adam var mye høyere enn menneskene som nå bor på jorden. Eva var litt mindre av en figur [sjekke hvordan det er oversatt i Alfa og Omega], men kroppen hennes var edel og full av skjønnhet. Det syndløse paret hadde ingen kunstige klær.… Les hele artikkelen
Norsk oversettelse: “Eva ble gjort kjent med den sorg og lidelse som skulle være hennes del. Herren sa: “Til din mann skal din attrå stå, og han skal råde over deg.” Gud hadde skapt henne lik Adam. Dersom de hadde vært lydige mot Gud og i harmoni med kjærlighetens lov, ville de for alltid ha vært ett med hverandre. Men synden forstyrret dette forholdet, og nå kunne fellesskapet bare bli opprettholdt ved at den ene måtte underkaste seg den andre. Eva var den som først gjorde opprør mot Gud, hun falt i fristelse fordi hun hadde fjernet seg fra sin mann — i strid med Guds befaling. Det var på grunn av hennes tilskyndelse at Adam syndet, og derfor ble hun nå underordnet sin mann. Dersom den falne rase hadde elsket prinsippene i Guds lov, ville denne bestemmelsen vært til velsignelse for dem, selv om den kom som en følge av synd. Men mannens misbruk av sin opphøyde stilling har ofte gjort kvinnens skjebne tung å bære.» {Alfa og Omega}Originalen: “Eve was told of the sorrow and pain that must henceforth be her portion. And the Lord said, “Thy desire shall be to thy husband, and he shall rule over thee.”… Les hele artikkelen
SITAT 1. Norsk oversettelse: “Det er Guds Hellige Ånd som forbereder arbeidere, både menn og kvinner, til å bli pastorer i Guds flokk”Ellen White i originalen: “It is the accompaniment of the Holy Spirit of God that prepares workers, both men and women, to become pastors to the flock of God.” 6T 322
eller:
SITAT 2. Norsk oversettelse: “Det finnes kvinner som bør arbeide som forstandere (ministry)”Originalen: “There are women who should labor in the gospel ministry” “Pastoral Ministry,” p; 76: https://egwwritings.org/?ref=en_PaM.76¶=83.347 Manuscript Releases, vol. 5, pp. 325, 326: https://egwwritings.org/?ref=en_5MR.324.1¶=56.1584
eller:
SITAT 3. Norsk oversettelse: “Gjør ingen feil ved å unnlate å rette opp feilen ved å gi forstandere (ministers) mindre enn de burde ha fått. … Tienden skulle gå til de som arbeider i ord og lære, om det så er menn eller kvinner“Originalen: Make no mistake in neglecting to correct the error of giving ministers less than they should receive. … The tithe should go to those who labor in word and doctrine, be they men or women.”… Les hele artikkelen
Skjenker ikke Den Hellige Ånd pastorgave til kvinner og menn likt?
…det var han [Jesus] som ga noen til å være apostler, noen til profeter, noen til evangelister og noen til hyrder [gresk: “poimen” = pastor] og lærere… (Ef. 4:11 B11)
Hvis det er Jesus selv som innsetter “pastorer”, eller “hyrder”, i menigheten, hvem er vi som står imot Guds bestemmelser?
Ordbruken er viktig. De eneste stedene i Bibelen som helt tydelig snakker om stillinger i menigheten, blant annet en pastor- eller forstanderstilling, er 1.Tim.3:1-12, Tit.1:5-9 og Fil.1:1. I disse 3 skriftstedene brukes det ordet tilsynsmann (eller den eldste, som i noen tilfeller brukes i stedet, og oversettes ofte som forstander), for å beskrive denne ledende stillingen. Vi finner ikke ordet “pastor” i noen av disse avsnittene – det er kritisk viktig å få med oss hvis vi ønsker å forstå den bibelske ordbruken.
Konteksten i avsnittet sitert i begynnelsen av artikkelen (Ef.4:11) har ikke noe med stillinger å gjøre. Det inneholder også ordet pastor.… Les hele artikkelen
Ja, det er lovlig å forskjellsbehandle (diskriminere) etter Norsk lov i visse sammenhenger. Når troen eller læren i trossamfunnet forutsetter forskjellene i rollene mellom mann og kvinne, er det lovlig å praktisere troen i henhold til dette livssynet.
Vi legger særlig vekt på paragraf 9 i kapittel 2 i Norsk lov:
“Kapittel 2: Forbud mot å diskriminere”
Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (likestillings- og diskrimineringsloven)URL: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51Dato LOV-2017-06-16-51Departement KulturdepartementetSist endret LOV-2019-06-21-57 fra 01.01.2020Ikrafttredelse 01.01.2018Endrer LOV-2013-06-21-58, LOV-2013-06-21-59, LOV-2013-06-21-60, LOV-2013-06-21-61Kunngjort 16.06.2017Korttittel Likestillings- og diskrimineringsloven
§ 6. Forbud mot å diskriminere
Diskriminering på grunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder eller kombinasjoner av disse grunnlagene er forbudt.… Les hele artikkelen
Dette kan være aktuelt til den kommende Sabbats bibelskolelekse.
I Ap.Gj. 15 leser vi om Generalkonferansens hovedforsamling møte. Dette første store møtet, bestående av både “hedninger” og “jøder”, fant sted i Jerusalem. Alle de kristne menighetene hadde sendt delegatene sine til dette store møtet (Ellen White, “Ap. Gjerninger”). Peter var der og vitnet mye om hvordan Gud hadde åpnet døren av tro til “hedningene”. Delegatene fra alle menighetene godkjente avgjørelsen. Generalkonferansens hovedforsamling bestemte å ikke kreve fra “hedningene” å bli omskåret. Omskjærelsen var nå blitt en rent kulturell sak, et bilde av den realiteten som alltid hadde vært i GT, men fant sin endelige oppfyllelse i Jesu død, omskjærelsen på hjertet (Rom. 2:26-29, Fil. 3:3). Mens Generalkonferansens hovedforsamling anerkjente dette i Ap.Gj. 15, ble det senere åpenbart at det likevel ikke var godt nok for Jerusalems menighetsledere (Ap.Gj. 21). Ellen White presiserer i sin bok “Ap. Gjerninger” at forstanderne i denne viktige og sentrale menigheten ikke var modige nok til å ta et tydelig standpunkt FOR Paulus sitt budskap.… Les hele artikkelen
Den offisielle holdningen blant SDA og Theology of Ordination Study Committee (TOSC)
Denne artikkelen er en del av et mer utfyllende og strukturert svar som tilbakeviser en holdning om at Syvendedags Adventistkirken offisielt beveger seg i retningen for ordinerte kvinnelige ledere. Klikk her for å få oversikten over debatten. Klikk her for å lese den siste artikkelen i PDF format.
Vi sier at Theology of Ordination Study Committees Position 1 er det eneste offisielle standpunktet i SDA samfunnet etter året 2015.
Position 1 (det eneste offisielle standpunktet blant Syvendedags Adventister etter 2015): Vi som verdens menighet skal åpne enda flere muligheter for kvinner til å tjene Herren. Kvinner skal på lik linje med menn fortsatt betales fra tiende for fulltids arbeid i menigheten, og fortsette med alle de mange oppgavene menigheten trenger, inkludert ledelse. Likevel skal ikke kvinner bli ordinert til pastortjeneste, fordi det ikke finnes grunnlag for det verken i Bibelen eller i Ellen G. Whites skrifter.
Position 2: kvinnene kan bli ordinert til pastor arbeid på lik linje med menn.… Les hele artikkelen
Denne artikkelen er en del av et mer utfyllende og strukturert svar som tilbakeviser en holdning om at Syvendedags Adventistkirken offisielt beveger seg i retningen for ordinerte kvinnelige ledere. Klikk her for å få oversikten over debatten. Klikk her for å lese den siste artikkelen i PDF format.
«Mot-ordinasjon» teologi begynnelse og GC hovedforsamling som er ordinert for å ha makt og autoritet (innledning)
Tidligere så vi at én av metodene brukt av såkalt av oss «Kjønnseliminerende bevegelsen», var å innføre en endring i “ordinasjons”-teologi. Problemet er ikke selve forsøket for å endre noe i vår teologi, særlig om det potensielt kan være en Bibelsk basert og riktig endring. Utfordringen for SDA samfunnet er at denne endringen i teologien er allerede implementert i noen unioner uten godkjenning fra GC hovedforsamling, selv om den per nå i 2017 er i strid med Menighetshåndboken. Hvorfor ikke å stille et nytt lys framfor våre verdensmenighetens lovlige representanter først og vente på deres avgjørelse? I hendelsestabellen viste vi at det ikke er dessverre den første handlingen som var gjort på denne måten.… Les hele artikkelen
Denne artikkelen er en del av et mer utfyllende og strukturert svar som tilbakeviser en holdning om at Syvendedags Adventistkirken offisielt beveger seg i retningen for ordinerte kvinnelige ledere. Klikk her for å få oversikten over debatten. Klikk her for å lese den siste artikkelen i PDF format.
Forstanderstillingen i SDA var ikke gitt til begge kjønn på GC hovedforsamling i 1990
Utgangspunktet
Innledningsvis tok vi som eksempel Mario Veloso, som var GC hovedforsamling associate secretary i 1990 som hadde «Menighetsbok» til sin primæroppgave på den hovedforsamlingen der kvinnelige forstandere tema var først diskutert. Denne linken viser videoen der han forklarer i prinsippet hvorfor kvinnelige forstandere er i beste fall «a motion in progress» og ikke noe GC hovedforsamling har noen gang godkjent. Denne linken presenterer det overordnede bildet. Denne linken (boken skrevet av Stephen Bohr) forteller om hendelsene steg for steg. Denne boken skrevet av mange teologer og pastorer beskriver alle sider av saken inkludert GC holdning mot kvinnelige forstandere.… Les hele artikkelen